GNIAZDO ŚWIATÓW (niezwykła książka)

GNIAZDO ŚWIATÓW to jedna z moich ABSOLUTNIE ulubionych książek, mam do niej duży sentyment bo to od jej przeczytania zacząłem swoją przygodę z twórczością Marka S. Huberatha . Jest  to powieść nieduża, niepozorna ma 276 stron , wciąga jednak niesamowicie, wzbudza wiele emocji i pozostawia ogromne wrażenia . Recenzji tej książki jest w Internecie dużo, jedne lepsze inne gorsze, ale żadna nie jest dość dobra , zazwyczaj zdradzają za wiele faktów dotyczących fabuły, a nie ma to kompletnie sensu, tak naprawdę może to jedynie zniechęcić do czytania ponieważ……….. tę książkę trzeba chłonąć samemu, zdanie po zdaniu, strona po stronie. Ja nawet nie próbuję, napisać godnej, czy wartościowej recenzji, jako fan Huberatha chce zachęcić do lektury jego książki DLATEGO podaje jedynie 3 powody dla których warto po nią sięgnąć.

  1. NIETYPOWA FORMA

Gniazdo światów to powieść szkatułkowa,  składa się  z kilku mini powieści, których połączenie daje pełny obraz fabuły . W praktyce wygląda to tak……. czytasz o kolesiu, który czyta o kolesiu, który czyta o…………. J (ciekawe jest to, że w każdej z tych mini powieści,  jest potencjał na rozwinięcie historii i stworzenie wielkiego opowiadania , czasem naprawdę żałowałem, że któraś z historii zostaje urwana). Dzięki temu zabiegowi, poznajemy wiele odrębnych światów, wielu bohaterów, którzy POZORNIE się ze sobą nie łączą.

  1. OGROMNY REALIZM

Autor, pogrywa sobie z czytelnikiem, zaprasza nas do zabawy, (mam takich znajomych,  którzy dostawali niemalże paranoi czytając ją) jako czytelnik zamieniasz się w jednego z bohaterów i……………….. zastanawiasz się czy przypadkiem za chwilę nie przeczytasz o „kolesiu”, który…… czyta o Tobie.  Co za chwile się stanie, co jako bohater będziesz musiał zrobić i czy będziesz wstanie to zrobić J, takie pytania towarzyszą Ci w trakcie lektury.

  1. NIEŁATWO DOCZYTAĆ JĄ DO KOŃCA

Dosyć ciekawy i zabawny fakt dotyczący tej książki jest taki, że poznałem do tej pory 5 osób, które czytało GNIAZDO ŚWIATÓW i z tych pięciu, zaledwie jedna doczytała ją do końca. Oczywiście niedoczytanie, nie wynika z tego że książka jest  słaba czy nudna, paradoksalnie wynika to z tego, że jest ona świetna(ale to już sam musisz  sprawdzić).  Swoją drogą ciekaw jestem jak autor zapatruje się na tych co doczytali ją do końca i na tych którzy niespodziewanie przestali.

PS

MOJE WRAŻENIA

Na początku książka sprawiała dziwne wrażenie, wydawała się z jednej strony lekko nudna a z drugiej nie mogłem się od niej oderwać (ostatecznie przeczytałem ją całą w kilka godzin), z każdą kolejną stroną wciąga, wchłania do swojego świata, z którego  nie łatwo jest wyjść. Musisz rozwiązać zagadkę w końcu jesteś jednym z jej bohaterów. ….. Jedynym mankamentem tej książki jest to, że jest ona kiepsko wydana, w powieści autor daje dosyć jasne wskazówki jak powinna wyglądać, ale być może wydawca nie czytał zbyt dokładnie J.

Autor: Marek S. HuberathObrazek Tytuł: Gniazdo Światów
Wydawca: Supernowa
Data wydania: 1998
Liczba stron: 276
ISBzN: 83-7054-127-5

zdjęcie zaczerpnąłem z:http://www.zajdel.art.pl/laureaci.html

 

2 thoughts on “GNIAZDO ŚWIATÓW (niezwykła książka)

  1. Obiecałem relację, więc oto ona:

    Pochłonąłem “Gniazdo” migiem. Dawno nie miałem do czynienia z tego typu literaturą. Stara, dobra szkoła. Gdyby ktoś podsunął mi to pod nos gdy miałem naście lat…
    Wydaje mi się, że dzisiaj patrzę na tę książkę przez pryzmat całego worka przeczytanej literatury. Nie był to pierwszy raz, kiedy postać zaczęła się zwracać do mnie bezpośrednio jako czytelnika. Ale przyznać muszę, że tutaj było to zrobione z wdziękiem i kunsztem. Na prawdę dobrze mi się to czytało. Nawet ciągi – na studiach znienawidzone – tutaj sympatycznie mrugały do mnie okiem. Jest w tym coś z Zajdla, ale też dużo własnego autora.

    Podsumowując mam ochotę na kolejne książki Huberatha. Problemy z komputerem zażegnane, w pracy wychodzimy na prostą – będzie więc czas na lekturę. Tym razem na czytniku.

Leave a Reply

